Od workshopov pre podnikateľov, až po handmade sandále
Creative Point je jednou z aktivít projektu Národné podnikateľské centrum v regiónoch, ktorý realizuje Slovak Business Agency. Jeho cieľom je budúcim a existujúcim malým a stredným podnikateľom bezplatne sprístupniť technológie a naučiť ich s nimi pracovať. Manažérky Miroslavy Rybárovej a členov tímu: Adriany Sabovej a Róberta Egrešiho, sme sa pýtali na technické vybavenie, ale aj na workshopy, školenia a možnosti technologickej dielne.
Čo je to Creative Point a čo je hlavná idea za týmto projektom?
Miroslava: Creative point je najmä technologická dielňa. Takéto dielne sa postupne otvorili v Bratislave, Žiline a v Košiciach. Ide o priestor ponúkajúci svojim klientom rôzne typy bezplatných služieb, ktoré sú zamerané hlavne na technológie. Dôležité sú tu aj rôzne aspekty, či už je to prepájanie technológií s remeslami a handmade tvorbou, softvérové workshopy, alebo školenia o fotografovaní a tvorbe videí. Cieľom je rozšíriť obzory, vedomosti či zručnosti s možnosťou vlastného prototypovania, zhmotnenia vlastných nápadov a zrealizovania vlastných vízií.
Kto sa môže stať vaším klientom?
Miroslava: Creative Point je zameraný hlavne na podporu a rozvoj začínajúcich podnikateľov. Ide konkrétne o malých a stredných podnikateľov, ktorí nepodnikajú dlhšie ako tri roky. Naše služby ale môžu využiť aj fyzické osoby staršie ako 16 rokov. Záujemcovia, ktorí žiadajú o naše služby, musia mať trvalý pobyt v 7 rôznych krajoch mimo Bratislavský kraj.
Všimol som si, že poskytujete rôzne formy workshopov a prednášok, poďme si ich teda postupne predstaviť. Začnime s Roadshow.
Róbert: Roadshow je podujatie, na ktoré vycestujeme mimo Creative Pointu prezentovať niektorú z našich technológií alebo poprípade aj všetky. Najčastejšie sú to školy, ale prezentovali sme sa i na veľtrhoch ako Profesia days a Pro Educo. Cieľom Roadshow je spopularizovať tieto technológie a ukázať možnosti ich využitia, ktoré sú dostupné u nás v rámci tvorby a výroby.
Vediete aj individuálne školenia?
Róbert: Áno. Jedna zo služieb, ktorú ponúkame, je na mieru šité poradenstvo v oblasti prototypovania. Táto výzva je otvorená pre začínajúcich podnikateľov i záujemcov o podnikanie. Ide o poradenstvá jeden na jedného v trvaní maximálne 25 hodín. Počas týchto konzultácií môžu klienti či už využiť naše technológie alebo konzultovať svoj projekt, ktorý chcú dotiahnuť do zdarného konca. Projekty sa týkajú 2D grafiky pre rezací ploter alebo 3D modelovania a prípravy pre 3D tlač alebo 3D skenovania a virtuálnej reality.
A čo budovanie komunity?
Miroslava: Komunitu budujeme práve cez naše podujatia a workshopy. Podobne zmýšľajúci ľudia sa stretnú v kreatívnom prostredí a majú možnosť počas podujatí vzájomne zdieľať skúsenosti a nápady. Ďalšia naša služba je formou skupinového poradenstva. Vždy ide o konkrétny workshop zameraný na danú technológiu, projekt alebo školenie. Viedli sme ich aj online, to už ale po covide stratilo význam. Cez covid prebiehali formu softvérového školenia zväčša v Adobe programoch, ale viedli sme i workshopy, ktoré boli zamerané na tvorbu jednoduchej webovej stránky, tvorbu loga, fotografie či videa. Dnes už školíme iba prezenčne. Máme workshopy o prepájaní 3D tlače a 3D modelovania, prípadne školenie elektrotechnických zručností. K náročnejším praktickým podujatiam občas vedieme teoretickú časť. A to najmä pri podujatiach zameraných na prácu s technológiami. Máme presah aj do remesiel a handmade, napríklad výroba pískacích tričiek, barefoot alebo tvorba svietidiel.
Môžu si ľudia pozrieť Creative Point i bez toho, aby prišli na workshop?
Róbert: Posledným školením, ktoré ponúkame je Exkurzia. To prakticky znamená, že skupina ľudí sa vopred ohlási, že má záujem a príde priamo sem a my im v skratke predstavíme našu činnosť a naše technológie. Roadshow a Exkurzia sú lepšie v tom, že sa záujemcovia nemusia prihlasovať cez náš systém. Tieto formáty boli využité hlavne na vysokých a stredných školách. Viedli sme napríklad exkurziu s workshopom pre ŠUPku, ktorá bola zameraná na 3D tlač. So Strednou Odbornou Školou Informačných Technológií sme absolvovali exkurziu zameranú na virtuálnu realitu. Pre FUTUsme potom robili prezentáciu zameranú na 3D tlač. Študenti FUTU sú vedení k tomu, aby svoje modely zhotovovali práve týmto spôsobom, takže to úplne sadlo.
Akým technickým zabezpečením Creative point disponuje?
Adriana: Vo VR miestnosti máme dvakrát headset Meta Guest 2, potom rovnako dvakrát Pico 4 a HTC vive pro, k čomu je určená aj pohybová platforma Catwalk. Na rozšírenú realitu sú zamerané holografické okuliare značky Leap One, kde máte možnosť interakcie s predmetmi vo vašom reálnom prostredí. Používame aj jedny z jednoduchších typov okuliarov na VR, ktoré vytvoril Oculus v spolupráci so Samsungom, kde sa mobil vloží do plastového rámu. Softvéry, ktoré nám boli dodané spolu s headsetmi, sú zamerané na modelovanie a kreslenie v 3D priestore. Rovnako na potreby projektu bola vyvíjaná vlastná aplikácia na nahrávanie, kde viete zamerať kameru na nejaký objekt a hneď vám k nemu nabehnú informácie – kontakty, linky, odkazy a stránky, veľmi podobne ako pri QR kóde.
Róbert: Druhá miestnosť je určená na prácu s rezacím plotrom. Máme tu rezač vinylových fólií od Graphtecu, a termolis na zažehlovanie fólií na textil. V miestnosti s 3D tlačiarňami je Prusa Mk2 a tlačiareň od spoločnosti Sigma R19 BCN3D, ktorá má dve tlačové hlavy. Sú to FDM tlačiarne, takže ide o identický postup tlače. Disponujeme tiež 3D skenerom Mater and form. 3D tlač má veľmi široké využite, od leteckých modelov až po darčekové predmety. Posledná miestnosť je špecializovaná na postprodukciu výrobkov, kde sa venujeme spracovaniu 3D modelov. Rieši sa tu spracovanie modelov, brúsenie, lakovanie, rezanie, elektrotechnické úpravy či leštenie výtlačkov.
Aký druh podnikateľov alebo iných klientov sa už zapojil do tohto projektu?
Róbert: Najčastejšími klientami sú fyzické osoby so záujmom o podnikanie, študenti vysokých škôl a podnikatelia z kreatívnych oblasti.
Adriana: Podporili sme mnohých začínajúcich podnikateľov. Napríklad jeden z nich robil meteorologické stanice, takže sme mu pomohli s návrhom obalu. Ďalší podnikateľ k nám prišiel s tým, že má 3D tlačiareň a rád by ju efektívne využil v podnikaní.
Miroslava: Na individuálne poradenstvo prídu firmy, ktorých činnosť súvisí s kreatívnym priemyslom a špecifickými technológiami. Na podujatia zas osoby – či už právnické alebo fyzické, ktorých činnosť nemusí byť úzko spätá s naším zameraním. Môžu sa pre podporu svojho podnikania napríklad naučiť pracovať efektívnejšie vo Photoshope, ale ich podnikanie vôbec nemusí súvisieť s kreatívnym priemyslom. Mali sme klientku, ktorá chcela rozbehnúť kreatívne podnikanie zamerané na dizajn, módu a recyklovanie. Našu podporu získala počas covid obdobia, a dnes môžeme vidieť, že znalosti, ktoré sme jej posunuli, používa v rámci svojej tvorby. Teší nás, keď vidíme progres klientov.
Aká je budúcnosť Creative Pointu v Košiciach?
Miroslava: Projekt NPC v regiónoch, pod ktorý Creative Point spadábol naplánovaný na obdobie 6 rokov a končí v októbri 2023.
Miroslava: Myslím si, že Košice ako mesto definujú to, aký potenciál má Creative Point. To, kam sa Košice posunuli po roku 2009 a neskôr po roku 2013, keď sme začali s implementáciou EHMK, a tiež to, že projekt EHMK bol úspešný, je jedinečné. Kreatívny priemysel v Košiciach má po Bratislave najväčší potenciál, na čo vplýva aj fenomén druhého najväčšieho mesta v krajine. Máme tu fantastické projekty, IT Valley, máme tu vysoké školy a mnoho skvelých ľudí. Som presvedčená, že keby tu niekto chcel vytvoriť – povedzme filmové štúdia, nemal by s tým žiadny problém, lebo tu má všetko. Máme tu školy, programátorov, podnikateľov, umelcov, gastro, hotely. Je obrovská škoda, že Creative Point tu už nebude. Hovorilo sa o Tabačke, Kasárňach, alebo TUKE, ale zatiaľ však neviem kedy a či sa plánuje otvoriť niečo podobné pre verejnosť.
Róbert: Pre túto dobu a tento čas bol zatiaľ projekt Slovak Business Agency jediným, ktorý sa blížil myšlienke Fab labu, ako to poznáme z Bratislavy, Brna alebo európskych miest. Osobne som veľmi vďačný, že som mohol byť súčasťou niečoho takého. To, že sa tu ľudia stretávali na tematicky pestrých podujatiach, že sa zdokonaľovali vo využití nových technológií, grafických softwaroch, vymenili si kontakty a odniesli si vlastnoručne vyrobené projekty, vnímam ako úspech.
Miroslava: Netreba však zabudnúť, že táto dielňa a priestor pre napredovanie vznikol vďaka Slovak Busines Agency. Dostávame dobrú spätnú väzbu na poskytnuté služby, a tak vidíme, že pre našich klientov to malo zmysel.
Invisible Mag z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.