Urbanizmus a prírodné esencie našli svoje snúbenie

Interview

text: Nikolas Bernáth, foto: Tibor Czitó.

Jana Fazekaš je vyštudovaná architektka a po škole sa venovala hlavne urbanizmu. Neskôr sa rozhodla odísť do Londýna, kde žila štyri roky. Pracovala pre medzinárodné architektonické štúdio, ktoré pracovalo na veľkých urbanistických projektoch na celosvetovej úrovni. Jej kariéra bola síce perfektne naštartovaná, no po niekoľkých rokoch si povedala, že ju korporátny zamestnanecký život nebaví a vrátila sa na Slovensko, aby tu rozbehla jednu z prvých značiek handmade prírodnej kozmetiky, ktorú dnes poznáme pod značkou Vonai.

Skúsme trochu rozobrať urbanizmus. O čo konkrétne ide?

Témou mojej diplomovej práce bol jeden prístav v Hobarte v Austrálii a zrejme na základe toho si ma istá londýnska firma pozvala na pohovor, a kam ma neskôr aj prijali. Navrhovali sme buď turistické rezorty alebo urbanistické celky na Blízkom východe. U nás na piatom poschodí sa spravila štúdia a potom projekt putoval dole, na ďalšie poschodia, kde sa ho ujali špecialisti na infraštruktúru, enviromentálne aspekty a podobne.

Znie to ako dosť veľké a globálne projekty.

Bola to veľmi zaujímavá práca. Keď niekomu rozprávam, čo som to vlastne robila, mne samej to znie neuveriteľne. Navrhovali sme jednotlivé štvrte, buď v arabskom štýle alebo, vtedy populárne, kanadské domy. Vlastne sme sa prispôsobovali tomu, čo klient požadoval. Pracovali sme aj na zákazkách pre krajiny ako napríklad Jordánsko, Líbia, Maurícius, India. Vždy ma viac zaujímali medzinárodné súťaže a medzinárodné dianie aj v architektúre.

Napriek tomu, ocitnúť sa zrazu v Londýne musel byť veľký skok.

Predtým som sa venovala módnemu dizajnu. Mám to v povahe, veľmi rada skúšam nové veci, a tak som prešla rôznymi prácami. Nerobila som len architektúru, šila som manuálne, bola som v Amerike, pracovala v čokoládovni, potom som bola na stážach vo Francúzsku, v Záhrebe a Budapešti. Keď človek cestuje a vidí viac vecí, automaticky ho začne zaujímať aj širší svet.

To všetko sú funkčné veci pre jednotlivca. Urbanizmus je však o veľkej mierke aj o zásahoch priamo do krajiny. Ako ste prišli do bodu, keď ste si povedali, že budete robiť mydlá vo veľkosti zápalkovej škatuľky?

Je to skutočne veľký kontrast. Dôvodom bolo, že všetky tie projekty boli navrhované na 20 rokov. Vedeli sme, že keď spravíme štúdiu, potrvá ďalších 20 rokov, kým sa projekt dokončí. Keď človek pol roka intenzívne pracuje na nejakom diele, a potom mu je prisľúbené len to, že o 20 rokov ten projekt možno uvidí, je to zvláštny pocit. Mám rada bližšiu budúcnosť a s mydlom je to veľmi rýchle. Vyrobím ho a ponúknem ho niekomu, kto ho chytí, zapáči sa mu, umyje si ním ruky alebo celé telo a na druhý deň mi volá, aké je to super. Odozva je veľmi rýchla a je to veľký rozdiel.

Ako ste sa dostali až k značke Vonai?

Vždy som sa zaujímala o kozmetiku a v Londýne som videla veľa rôznych produktov s pekným grafickým dizajnom. To ma chytilo a začala som robiť vlastné mydlo. Najprv jedno, potom sa to nejako prirodzene rozšírilo medzi ľuďmi. Na začiatku som nemala žiadnu reklamu, marketing, absolútne nič.

To, že má ísť o prírodné mydlo, bol od začiatku jasný koncept?

Áno. Začala som sa o to zaujímať, čítať o rôznych druhoch kozmetiky a postupne som prichádzala na to, že toto bude moja cesta.

Začalo sa to ešte v Londýne alebo už doma?

Prvé kroky som absolvovala už v Londýne a doma som dostala oveľa väčší priestor. Mám tu totiž väčší okruh ľudí, mojich testerov. Na nich som to všetko skúšala. V Londýne som nemala toľko odvahy pustiť svoje mydlá von.

Predpokladám, že i trh je tam zasýtenejší.

V Košiciach a na Slovensku som sa cítila s mojím produktom sebavedomejšie. Keď som vytvorila svoju značku, dala som ju na trh a začalo sa jej dariť. Tu prírodné mydlá vtedy ešte iba začínali, no v zahraničí to už bol pár rokov trend. Na to, čo bolo práve v Anglicku „in“, sme my mohli čakať až päť rokov. Možno teraz je to už vďaka internetu rýchlejšie, ale v tej dobe som to tak cítila. Mojou súčasnou ambíciou je však dostať svoje produkty práve na tento zahraničný trh.

A metodológiu máte už vymyslenú?

Je vymyslená, už ju len musím dotiahnuť do konca, čo bude nejaký čas trvať. Je to o to ťažšie, že ja sama sa už venujem biznisu. Všetka zodpovednosť za rozhodnutia je na mne a dokonca mydlá i sama vyrábam.

Ako to mydlo vlastne vzniká?

Mydlo vzniká olejovou saponifikáciou. Zmes olejov, ktorá je vlastne samotnou receptúrou, sa zmiešava s lúhom, hydroxidom sódnym a tak vzniká hmota, ktorá sa naleje do formy a potom sa krája. Sú rôzne spôsoby výroby. Existuje studený proces a teplý proces. Ten teplý používali možno ešte i naše babky. Kedysi sa varili kosti, pretože tak vzniká tiež tuk s lúhom.

Nie som chemik, inak by som možno bola odvážnejšia v tom, aké rôzne vône skombinujem. Mám takú skúsenosť, že čím jednoduchšia receptúra, tým lepšie. Obsahuje menej alergénov a ľudia celkovo reagujú pozitívnejšie na málo zložkové mydlá a vône. Preto používam maximálne tri esencie.

Máte plán ísť i do komerčnej distribúcie?

Chcela by som, aby sa prírodné mydlo stalo bežnou súčasťou kúpeľňovej skrinky, aby to nebola taká alternatíva, akou je teraz. Aj keď dnes už nemusím vysvetľovať, čo to prírodné mydlo vlastne je.

Jedným z miest, kde sa vaše mydlá vyskytujú pravidelne je Invisible Hotel.

To je veľmi zaujímavé, pretože vďaka Invisible Hotelu vznikla moja prvá spolupráca s veľkoobchodom. Pani z danej firmy bola ubytovaná v hoteli, dostala štandardne i moje mydlo a tak sa jej zapáčilo, že si pozrela kontaktné údaje a ozvala sa mi.

Je skvelé, že Invisible Hotel prináša košické handmade značky do, nie celkom bežného, prostredia. Na začiatku som však bola dosť skeptická, pretože som neverila, že by takýto produkt mohol uspieť vo veľkoobchode. Teraz, keď sa to už deje, a spolupráca trvá už možno viac ako rok, sa moje mydlá dajú kúpiť i v rôznych obchodoch.

Aké sú vaše ďalšie plány s Vonai?

Začíname s predajom tekutého mydla, ktoré sa má taktiež stať súčasťou Invisible Hotel. Zároveň som rozbehla ďalšiu značku, ktorá bude vyslovene komerčná. Stále je to prírodná kozmetika, ale o tom až nabudúce.

Chcete vyskúšať kozmetiku Vonai? Nájdete ju v izbách Invisible Hotel, pretože je súčasťou jedinečného Welcome Packu, ktorý sprevádza zážitok z každého pobytu a úplne grátis.

Rezervuje si svoj pobyt teraz na www.invisiblehotel.sk a stretnite v Košiciach aj inšpiratívnu Janu Fazekaš.


Mohlo by Vás zaujímať