Naši kreatívci sa neboja dát

Peter Šoltés je riaditeľom spoločnosti Promiseo, najväčšej marketingovej agentúry na východe Slovenska. Deloitte zaradil Promiseo medzi najrýchlejšie rastúce technologické firmy strednej Európy, Petra Šoltésa zas časopis Forbes zaradil do rebríčka 30 pod 30. Ako jediná agentúra na Slovensku, Promiseo získal shortlist na Google Premier Partner Awards v regióne EMEA hneď dvakrát. Peter investoval do viacerých startupov a je aktívny v niekoľkých ďalších spoločnostiach. Je tiež členom správnej rady Košice IT Valley. 

Ako vzniklo Promiseo?  

Ešte na strednej škole som sa venoval tvorbe webových stránok a následne získavaniu návštenovsti na ne. Na týchto weboch som mal aj bannery skrz rôzne affiliate programy, a tak mi záležalo na tom, aby na ne chodilo čo najviac ľudí. Keď sa mi pri pár weboch podarilo návštevnosť získať, začali ma oslovovať ďalší, aby som im s tým pomohol. A tak, keď som dovŕšil 18 rokov, zapísal som si na to firmu v obchodnom registri, aby som si túto moju “brigádu” mohol čestne aj faktúrovať. 

Hlavnou činnosťou bolo vtedy SEO, ktoré dodnes máme v názve, teda Search Engine Optimization. Neskôr sme sa v Promiseo začali venovať aj platenej Google reklame, kde sme – odkedy vôbec tento status existuje, každý jeden rok Premier Google Partnerom. Do firmy postupne pribúdali designeri, copywriteri, kreatívci a v roku 2016 pribudol aj video tím. Z firmy takisto vznikol IT spin-off ProUP, ktorý je dnes súčasťou firmy Unique People s.r.o.  

Dnes sme v Promiseo tím s viac ako 40 profesionálmi. Máme content tím a data tím, ktoré navzájom spolupracujú, a tak dokážeme veci robiť kreatívne a zároveň na základe dát. Kým niektorí to považujú za protipóly, my sa to snažíme prepájať, aby výstupy od nás boli zaujímavé a pekné, ale aj funkčné a efektívne. Sme tiež členom asociácie združujúcej najväčšie digitálne a marketingové agentúry na Slovensku – ADMA, zatiaľ ako jediná firma v Košiciach a myslím, že aj mimo Bratislavy.  

Čo bolo tou hlavnou myšlienkou, ktorá vás poháňala dopredu?  

S prvými kolegami sme chceli robiť veci moderne. Keď mi jeden zo zákazníkov povedal, že veci, ktoré robíme, majú taký zahraničný dojem, považoval som to za najväčšiu pochvalu, ktorú si dodnes pamätám. Boli to roky, kedy sa v digitálnom marketingu hýbali rôzni podvodníci. My, ako firma z Košíc, nie ako pobočka nejakej zahraničnej firmy, sme odtiaľto robili SEO pre firmu ako je Fortuna, kde sme ich vo vyhľadávačoch dostali v 4 krajinách pred všetku konkurenciu na drvivú väčšinu fráz alebo sme z Košic robili úplne prvú SEO stratégiu pre vtedy najrýchlejšie rastúci start-up v ČR, dnes známy ako Kiwi.  

A dodnes sa snažíme byť v kvalite a trendoch doma. Keď sme začínali, tak Instagram ešte ani nefungoval. Dnes už máme za sebou úspechy s tvorbou najsledovanejších firemných účtov na TikToku. Keď beží diskusia o GA4, máme už reálne skúsenosti s implementáciou na mediálnych weboch na Slovensku či v korporátoch. Keď počas Covidu začali firmy investovať do videa, my sme mali už niekoľko rokov fungujúci video tím, a teda sme budovali už z inej štartovacej čiary. 

Vaše motto je Creativity that inspires. Ako definujete kreativitu, ktorá má inšpirovať vo vašej práci? 

Toto motto má ešte druhú časť a to Strategy that sells. Tým, ako sme historicky rástli v oblasti SEO či programatického nákúpu a postupne tím rozšírili o design, video, copywriterov a kreatívcov, sme cítili, že veľkou výhodou môže byť to, že sa naši kreatívci neboja dát a naši dátisti neboja nového či netradičného. Nemyslím si, že by si kreatíva s dátami mala akokoľvek odporovať a buzz-word data-based creativity je niečo, čo považujem vo vhodných prípadoch za štandart. Snažíme sa, aby naše výstupy boli zaujímavé, novátorské či pekné. Nie však len “artovo” aby boli, ale aby sa k ľudom aj dostali a mali na spoločnosť aj efekt.  

Čo podľa vás znamená úspešne komunikovať v dnešnej (komunikačnej) dobe? V biznise, ale aj v personálnej komunikácii? 

Sme v dobe, keď na človeka neustále prichádzajú rôzne podnety. Všade na okolo vidíme, online aj offline, neustále nové informácie a reklamy. V tom množstve informácii sa náš mozog už stáva viac imúnnejším a znižuje svoju senzitivitu voči ďalším podnetom. Rovnako máme stále kratší attention span a ak niečím nezaujmete často v prvých dvoch sekundách, ďalej už v komunikácii nemusíte dostať šancu.  

Je ľahké tiež nájsť množstvo hejtu. Na sociálnych sieťach na nás vyskočí nejaká katastrofa niekde vo svete, k tomu 100 hejtujúci komentárov, my to za dve sekundy preletíme a ani to v nás už nevyvolá emóciu a krátko na to si to už ani nepamätáme.  

V tomto prostredí je podľa môjho názoru, ak chceme fungovať dlhodobo, najjednoduchším riešením autenticita a úprimnosť.  

Ako nove technológie a technologicky vývoj ovplyvňuje vašu prácu? Núti vás rozvoj technológii k inováciám, nie len v procese výroby, ale aj v komunikácii so zákazníkmi a klientami?  

Hoci sme dnes full-servisová agentúra, gro našej práce sa deje v rýchlo sa vyvíjajúcom online. Nástroje, s ktorými robíme dnes sú nástroje, ktoré pred pár rokmi ani neexistovali a o pár rokov možno budú opäť zastaralé. Reklamné agentúry sú však vrstva nad tým. Používajú nástroje, ktoré sú aktuálne, nech sú to ktorékoľvek. Našou pridanou hodnotou je to, že sledujeme, čo práve rastie a čo funguje, dokážeme to kombinovať s viacerými oblasťami špecializácie (video, dáta, kreatíva, oflfine…), máme skúsenosti a dáta z rôznych oblastí a dokážeme ich pre klienta využiť podľa jeho potrieb. Sme firma, ktorá je nastavená tak, aby sme sa na technologický vývoj mohli tešiť a pre fungovanie nás a našich klientov ho využívať. Príkladom toho je aj to, že nám Google už od roku 2015 dal status Kľúčový Partner Google, neskôr Google Premier Partner, ktorý nás zaväzoval, ale zároveň nám aj dával príležitosť využívať najnovšie technológie práve od tohto giganta. 

Predpokladám, že na zručnostiach na pracovnom trhu vám dosť záleží – aby ste boli efektívny, kreatívny a udržateľný ako podnik. Aké zručnosti očakávate od ľudí, ktorí chcú s vami spolupracovať? 

Nemôžem rozprávať za celý pracovný trh, ale môžem povedať, že nám sa darí nájsť skvelý tím ľudí, na ktorých sa dá spoľahnúť. Pochopiteľne, sú dôležité aj hard aj soft skills. Sú oblasti, kde je znalosť technológie či hardwaru nevyhnutnosťou. Čo je ale ešte dôležitejšie, je schopnosť sa na prostredie adaptovať.  

Imponujú mi ľudia, ktorí prichádzajú s novými nápadmi a riešeniami. Ktorí svoj základ už dobre zvládajú a následne sa ho snažia o máličko stále posunúť ďalej. Robíme s vecami, ktoré pred pár rokmi neexistovali. Nástroje, s ktorými robíme, prichádzajú s novými funkcionalitami každý týždeň. Naučiť sa niečo a zaseknúť sa tam znamená každý deň toho vedieť menej. 

Silnou stránkou je tiež ak je niekto generalista. Špecialista v jednej oblasti reklamy by mal byť zorientovaní v marketingu všeobecne. Veľkou výhodou je ak človek marketingový/komunikačný skill dokáže prepojiť s analytickým/technologickým či biznisovým premýšlaním. A ak chceme v seniorite ísť ešte ďalej, kombinovať takéto marketingové schopnosti so skúsenosťami z iných oblastí je nepriestrelná kombinácia. 

Mate skúsenosti s prácou s komunitou, v ktorej žijete. Cítite, že je pre vás ako kreatívcov a podnikateľov doležíte sa týmto spôsobom priamo zapájať do záležitostí komunity?  

Áno. Nám záleží na ľuďoch a priestore, v ktorom žijeme. Podporujeme rôzne komunity. Komunitu tvoríme aj medzi našimi klientami, partnermi a priateľmi, pre ktorých robíme pravidelné vzdelávacie a networkingové eventy.  

Pre podnikateľov sme zas členmi a podporovateľmi niekoľkých obchodných komôr. Osobne som tiež v správnej rade Košice IT Valley, ktoré sa snaží podnikateľské prostredie rozvíjať podporovaním školstva, inovácií a spolupráce v regióne. 

Spolupracujeme tiež s projektmi a firmami, s ktorými sa denne stretávame. Ako príklad môžem uviesť Štátne Divadlo alebo hokejový klub HC Košice. 

No a nezabúdame ani na tých, ktorí to potrebujú. Okrem oceňovanej kampane pre Bielu Pastelku, ktorej pro bono zabezpečujeme celú celoročnú kampaň, spolupracujeme aj s Nadáciou DeDo, Karpatskou Nadáciou a ďalšími. 

Celkovo je pre nás dôležité fungovať v prosperujúcom prostredí. 

Myslíte si, že Vaša práca pomáha Košiciam stáť sa v niečom lepším, atraktívnejším mestom? 

Myslím, že každá firma v regióne pomáha ako dokáže a my sa netvárime ako nejaký gigant, ktorý mení svet. Mňa osobne veľmi teší trend posledného obdobia, kedy vidíme životopisy ľudí, ktorí sú pôvodom z regiónu, odsťahovali sa a dnes by sa chceli vrátiť. Ak dokážeme aspoň pár takýmto ľudom nájsť zaujímavú príležitosť, tak si myslím, že sme regiónu pomohli. Rovnako sme členom a podporovateľom rôznych komunít, ktoré sa región snažia zlepšovať. Ak tu chceme fungovať dlhodobo a udržateľne, potrebujeme, aby sa Košice naďalej zlepšovali a my tomu v rámci svojich možností chceme pomáhať. Na to, aby ľudia v Košiciach chceli pracovať, okrem zaujímavej a ohodnotenej práce je potrebné aj to, aby v Košiciach mali naplnené potreby od škôlok a možností vzdelávania, cez verejný priestor a infraštruktúru, až po kultúru či večerný život. 

Podporuje súčasné prostredie kreatívne podniky ako je ten váš? 

Košice sa v kreatívnej oblasti neuveriteľne posunuli. Nedá sa opomenúť projekt EHMK a ľudí z Creative Industry Košice, ktorí na tom majú podľa mňa zďaleka najväčšiu zásluhu. Rovnako vnímame, že sa veľmi mierne zlepšila reputácia mesta ako takého. Keď som končil na gymnáziu na Poštovej, z mojej triedy šlo asi 90 percent ľudí preč z Košíc. Nedávno som na tejto škole mal prednášku, pýtal som sa a počty odchádzajúcich klesli asi na polovicu. Hoci je stále čo robiť, Košice už nie sú nejaká čierna diera a niektoré projekty z Košíc dnes majú dosah nielen na región a Slovensko, ale aj na celý svet. Pre nás je dôležité, aby sa tu ľudom žilo dobre, aby mali osobné a kariérne príležitosti a aby sa firmám darilo. Vtedy sa bude dariť aj nám. 

Invisible Mag z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Zdieľaj nás na sociálnych sieťach:

Mohlo by ťa zaujímať