10 dôvodov prečo milovať Kino Úsmev

The Invisible

Stane sa aj tvojím najobľúbenejším podnikom v meste. V zime za zasneženými oknami nad pohárom ríbezľového Peregu a v lete s partiou a remeselným pivom na terase. Kino Úsmev sa za posledné dva roky od svojej renovácie stalo doslova miláčikom všetkých generácií, ktoré sa sem neustále vracajú. Nie je sa čomu čudovať – v Kine si vychutnáš multižánrovú filmografiu, kvalitný street food, a v neposlednom rade, škandinávske pivá. Základné i neviditeľné črty Kina nám ukázal riaditeľ Úsmevu – Lukáš Berberich. Príď na film, alebo sa len tak zastav na bare. A vieš, že s Invisible Hotel máš lístky na akékoľvek filmy úplne zadarmo? 

text: Andrea Petrovčinová, foto: Maja Bodnárová

1. Sála

Nové plátno, zvuková a projekčná technika sú v súlade s dnešnými štandardmi pôvodnej sály. Podľa archívnych materiálov sa niekoľkokrát menila – vraj mala kapacitu až 500 divákov. Stavba kina pochádza z 19. storočia, kedy slúžila ako vojenské kasíno. Premietať sa začalo v roku 1929 a odvtedy sem chodievali celé generácie Košičanov. Duch minulých čias sa zachoval práve vďaka neveľkému zásahu členov zakladajúceho združenia Cinefil.

2. 35-mm premietačka

Raritou je, že Úsmev má doposiaľ k dispozícii 35-mm premietačku a pôvodnú technológiu, ktorá tu bola  nainštalovaná. Súčasný je DCP formát v 4K kvalite s 7.1 priestorovým zvukom.

Kvôli tomuto novému zariadeniu musela jedna premietačka odísť a uvoľniť priestor pre novú technológiu. Dlhšie filmy z 35-ky sa musia premietať s prestávkou, aby sa previnul kotúč. Využívajú to, ale veľmi zriedka – na podčiarknutie romantickej atmosféry. 

3. Galéria

Celý projekt Kina je inšpirovaný koncepciou kín Aerofilms – distribučnej spoločnosti, ktorá má kiná v Hradci Králové, Brne a Prahe. Jeden zo zakladateľov robí aj galériu práve s týmito plagátmi. Má najväčšiu zbierku československých filmových plagátov na svete.

Za socializmu sa československí výtvarníci angažovali v tvorbe filmových plagátov, pretože panoval zákaz používania originálov. Všetky sú autorské, pretože išlo o zdroj ich príjmov. Obchod Terryho ponožky pri Kine Světozor funguje aj online. Úsmev zadá tému ako napríklad ,,talianský film“ a oni vyberú zaujímavé plagáty pre ich zbierku.

Ide tu o veľmi zaujímavú spoluprácu medzi grafickým štúdiom 436, ktoré sa stará o celú komunikáciu a kurátorovanie týchto výstav. Vernisáže obvykle zrkadlia program kina a menia sa aspoň päťkrát ročne.

4. Bar

Ďalším zámerom bol moderný bar s vyšším štandardom a remeselnými produktami. Postupne rozšírili ponuku na dvanásť pív, ktoré vyberajú podľa rôznych distribútorov z celého sveta, no priestor  dávajú  aj lokálnym producentom ako Padre a Opre’ Cider. Na čom si dáva záležať sám Lukáš, sú predovšetkým pivá zo Škandinávie, ako napríklad Mikkeller, Omnipollo, a iné nezávislé pivovary. Princípom je, aby si ta mohol objednať študent počas piatkovej noci, ale aj náročnejší zákazník, ktorý hľadá kvalitnú japonskú whisky.

5. Street Food

Dobrého jedlo v Košiciach už netreba hľadať. Počas pobytu v Dánsku, na street foodovom festivale Lukášovi napadlo, aké by bolo mať niečo také pred kinom. Je to marketingový nástroj – pritiahne ľudí k niečomu, čo ich môže zaujímať, alebo sa dostane do ich povedomia. Tak vznikli Street Food Corner a Street Food Festival.

Počas tematických akcií môžete okúsiť rôzne iné kombinácie chutí, preože stánky prispôsobujú svoje menu. Napríklad, počas karibského víkendu sme tu mali hotdog Jamajček s exotickou omáčkou od Robin Street Food alebo ananásovú salsu v hamburgeri od Smile-u.“

6. Fasáda

Slávna fasáda Úsmevu bola nedávno nominovaná na najprestížnejšiu architektonickú cenu Cézar a získala aj zvláštne uznanie Fasáda roka. Za návrhom stojí prešovské štúdio zerozero, ktoré tvorilo aj Kulturpark. Ich zadaním bolo vyjadriť, že sa tu deje zmena, niečo nové. Aby si túto zmenu každý všimol, ale aby šlo o niečo nenásilné a hravé. Steny fasády sú odkazom na bezbrehé zatepľovanie, ale hlavne ide o pravidelnú štruktúru hmoždiniek, ktoré reagujú na slnečné lúče. Je to taká hra svetla s tieňom.

7. Letné kino

Letné kino je veľmi populárna záležitosť, ktorá Kinu pridáva sálu naviac. Program je obvykle štrukturovaný do troch línií. Sú to najzaujímavejšie filmy z predchádzajúcej sezóny, ktoré v určitej miere pohli slovenským alebo celosvetovým publikom. Klasiky nikdy nesklamú a dobre dopĺňajú tretiu líniu európskych artových filmov. V letnom kine však musí byť dobré počasie.

8. Interiér

S pôvodným zariadením naložili čo najcitlivejšie. Zmeny, ktoré tu urobili, boli preto, aby sa tu ľudia cítili čo najlepšie. Použili nábytok, šatňový pult či barové dosky, ktoré sme našli. Zlatá farba bola jednou z noviniek, ktoré použili. Zarámované fotky československých hercov vnímajú ako pozostatky toho, čo tu bolo – pôvodného života. Populárny je aj neón od známej košickej výtvarníčky Svetlany Fialovej. Ten predstavuje akýsi symbol kina samotného.

9. Terasa

Keď sem členovia Cinefilu prišli, išlo o zabudnutý kút mesta. Architektonický zásah a prepojenie baru s vonkajším priestorom vytvoril priestrannú terasu. Jej ojedinelá atmosféra je charakteristická vysokými stromami, drevenými lavicami, lehátkami, a to všetko iba zopár metrov od Hlavnej ulice.

Pri tematických akciách je na terase pridaný bar s výčapom. Nachádzajú sa tu aj food trucky.

10. Program

Program je čím viac multidisciplinárny – kino funguje 7 dní v týždni, celý rok. Okrem toho tu majú aj iné podujatia, ako prednášky o urbanizme, cestovaní, smart talky, stretnutia herných vývojárov, koncerty, alebo cyklus Literatúra a film. Po čítaní sa prizvaný autor odhodlá kurátorovať filmový program. Stále majú veľa plánov, takže určite sa  v Kine Úsmev je na čo tešiť aj v budúcnosti.


Zaujal ťa vibe Kina Úsmev? Letné kino, street burger, autorská galéria či 35-mm formát? Zájdi do Košíc na návštevu. Lukáš Berberich ťa s radosťou prevedie po všetkých zákutiach Kina ako hosťa Invisible Hotel. Alebo príď len tak na film a pivo. 


Mohlo by vás zaujímať