Brutalizmus a pop ako generačná výpoveď Botonda Keresztesiho

VUNU Gallery si v roku 2019 zaumienila prehĺbiť spoluprácu s budapeštianskou výtvarnou scénou. Budapešť je pre Košice najbližšou európskou metropolou a živým kultúrnym podhubím, ktoré aj napriek nie prívetivej politickej situácii v krajine generuje stále kvalitné kluby, galérie či ďalšie kultúrne projekty. Čo je však najdôležitejšie, budapeštianska scéna pozostáva z mnohých kvalitných a zaujímavých mladých umelcov, s ktorými VUNU túžilo spolupracovať a nadviazať neexistujúce prepojenie s tak blízkym mestom (250 km).


Poslednou z cyklu týchto výstav bola sólo výstava Botonda Keresztesiho, v kuratele Petra Bencze (Everybody Needs Art). Botond Keresztesi je jedným z najvýraznejších mladých maďarských maliarov, čo dokazujú jeho početné výstavy po celej Európe (v čase písania článku sólo výstava v parížskej galérii Derouillon). Botondove korene síce siahajú do Rumunska, v útlom veku sa však presťahoval s rodinou do Budapešti, kde vyštudoval a dodnes tvorí a žije. 

Jeho diela sú doslova prepojené s médiom maľby. V obrazoch dominujú banálne, známe či priemyselné motívy. Do veľkej miery sa jedná o kontrast dvojrozmerných povrchov a trojrozmerných objektov. Inšpiruje sa ranou maďarskou avantgardnou maľbou a umeleckým plagátom 40. rokov (Sándor Bortnyik – hnutie košickej moderny), analytickým kubizmom, ale i reklamou a pop-kultúrou 80. rokov. Taktiež ho zaujíma estetika virtuálneho sveta internetu, či už ide o stock fotografiu alebo 3D renderované obrazy, čo pretavuje výrazne do formy svojich obrazov. Pre košickú výstavu s názvom R.P.G. (všetky Botondove výstavy nesú názov zložených z troch písmen, ktoré sú zároveň skratkou), Robocop Paint Grisaille, pripravil umelec sériu malieb, v ktorých ústredným motívom je portrét Robocopa. Robocop je neporaziteľný kyborg z úspešného sci-fi s rovnomenným názvom z roku 1987. Tento rok je zároveň aj Botondovým rokom narodenia. Okrem Robocopa sú ale v ďalších plánoch na maľbách zobrazené i ďalšie pop-kultúrne výjavy z raného Botondovho detstva, prípadne symboly príznačné pre danú dobu prelomu 80. a 90. rokov.

Na jednej z malieb tak nachádzame hlavu Kranga, zloducha zo známeho komiksu a seriálu Ninja Korytnačky. Na ďalšom obraze je zas v robotickej ruke schovaná tabletka extázy Mitsubishi, ktorá je takisto príznačným symbolom tanečnej rave kultúry skorých 90. rokov v Európe. Okrem pop-kultúrnych výjavov Botond do obrazov pre výstavu vo VUNU Gallery zakomponoval i špecifiká brutalistickej architektúry, ktorú nachádzame po celej Európe. Je príznačná najmä použitím betónu a zdôrazňovaním hmotnosti a monumentálnosti danej stavby.

Prečítaj aj: 5 neviditeľných košických miest s Vladimírom 518

Často ide o na prvý pohľad nie najatraktívnejšie budovy, ktoré však za svojou masívnosťou skrývajú krásu a „ducha doby“ povojnovej moderny. Jednou z takýchto budov, ktorú Botond umiestnil i na jednej z malieb, je jedinečný piešťansky Dom umenia od významného slovenského architekta Ferdinanda Milučkého, ktorý nás pred časom opustil. Pred širokým schodiskom verejného priestoru dominuje plastika Óda na radosť od Emila Vankova.

Čo sa týka pobytu v Košiciach, Botond zvolil tú najdizajnovejšiu izbu v celom meste od Invisible Hotela. Jediná izba svojho druhu – Media Art Room – je dostupná k rezervácii so svojím nekonečným balíčkom free darčekov a lístkov aj pre teba. Bývaj na úrovni ako Botond Keresztesi!

Mohlo by ťa zaujímať