Prihlás sa na vzdušnú akrobaciu v La Lyra Academy v Košiciach s Ariadnou Vendelovou

Ako vzdušnú akrobatku ju poznajú doma na Slovensku i v zahraničí. Málokto však tuší, čo všetko stojí za rokmi získavanými skúsenosťami a úspechmi Ariadny Vendelovej. Vďaka jej 10-ročnému úsiliu sa dnes môžeš na kurz vzdušnej akrobacie prihlásiť aj ty. V nasledujúcom článku zistíš, čo viedlo Ariadnine kroky smerom k snu vlastného aerialistického centra v meste a aj to, ako šíri záujem o alternatívny tanečný pohyb v Košiciach. Jej príbeh prezrádza mnoho:

1. O náhodách

Tvrdí, že odmalička mala blízko k pohybu a tancovala od detstva. Ariadna spomína, že prvýkrát si vzdušnú akrobaciu všimla už počas štúdia na strednej škole v Amerike. Fascinoval ju tento tanečný prejav v inom priestore, a to nad zemou. Skutočne sa mu však začala venovať až neskôr, a to úplnou zhodou okolností. Cez známosť získala príležitosť účinkovať v svojom prvom vzdušnom vystúpení ako alter ego v predstavení Ja&Ja: „Na šáloch som sa začala učiť celkom zhurta a naraz. Chodievali sme cvičiť do Štátneho divadla o piatej ráno, pretože to bola jediná voľná možnosť. Štyri mesiace sme sa pripravovali týmto šialeným tempom, čo ma nesmierne fyzicky vyčerpalo. Všetky moje aktivity išli bokom a intenzívny tréning ma natoľko odradil, že som sa rok a pol potom šálov stránila. Myslela som si, že sa k vzdušnej akrobacii už nevrátim,“ priznáva Ariadna.

2. O vytrvalosti a drine

Po roku a pol sa Ariadna k vzdušnému pohybu napokon ale vracia cez kruh. Jej akrobatický príbeh sa sústavne otáča okolo tréningu na kruhu a neskôr aj opätovne na šáloch. To všetko ale osamote a bez mentora, ktorý by ju viedol a dopomohol radami či správnou technikou. Na to musela Ariadna prísť úplne sama iba pomocou sledovania videí a nekonečného skúšania v rôznych zákutiach Košíc, ako v priestoroch TUKE telocvične či FUGY na Moyzesovej ulici: „Práca, faily, sebazaprenie a samoštúdium počas tých prvých rokov vzdušnej akrobacie ma vyformovali k určitému osobitému štýlu, ktorým som často označovaná. Trvalo mi celé roky, kým som pochopila a nadobudla techniku a mohla skúmať, čo je za hranicami poznaného a skúšať práve to kreatívne. Vytvárať niečo nové, ešte nepoznané, alebo sa to aspoň usilovať hľadať. Momentálne cítim, že som sa 10 rokov dostávala k niečomu, čo práve teraz začína byť skutočne zaujímavé.“

3. O kurze na SZUŠ

Pohľad na kruh desiatok dievčat obkolesujúcich Ariadnu na polročnom vystúpení vyvoláva silne dojemné pocity – obzvlášť, ak ste oboznámení s urputnou prácou, ktorá stojí za rokmi dosahovanými cieľmi jednej ženy. Cez neformálne hodiny pre priateľov, zháňanie vhodných miest, introspekcie, popáleniny a modriny, sa Ariadne ozval riaditeľ Súkromnej základnej umeleckej školy Hviezdička s úmyslom rozšíriť ponuku pohybových kurzov: „Nadšene nakúpili šály a do prvého ročníka sa vtedy prihlásili moji starí priatelia. Väčšina z nich bolo z pôvodných neformálnych stretnutí, no medzi nimi aj mnoho nových študentov. Takto pokračujeme už štvrtý rok. Časom sa moje žiačky vyprofilovali tak, že začiatočnícku skupinu učí Alena Findrik Balogová a pokročilú Katarína Sobinkovičová, ktoré som sama učila. To mi dalo možnosť venovať sa aj vlastným veciam a novej role matky.“

4. O instantnosti vs. postupnosti

Aké to naozaj je tancovať a cvičiť na šále v niekoľko metrovej výške? Ariadna to nazýva viacerými výrazmi ako trpezlivosť, pokora – ide o beh na dlhé trate. Niektorí cvičiaci/e sa kurzu jednoducho vzdajú, pretože sa im zunuje dlhšie čakanie na výsledky: „Svaly potrebujú čas a niektoré veci jednoducho neoklameš. Mnoho začiatočníkov preto odíde – nemajú dostatočný záväzok vytrvať a prekonať prvý ťažký rok, kedy sa plody neukazujú hneď. Vzdušná akrobacia stojí v akejsi opozícii voči modernej a instantnej dobe, v akej žijeme. Ja taktiež verím vo vývin šliach a svalov na báze ročného cyklu. Všimla som si, že niekedy sa vystriedajú aj štyri sezóny, kým telo prejde transformáciou, integruje zmeny a ide ďalej. Postupne tak dozrieva a silnie.“

5. O metodike učenia

Z nazbieraných skúseností a rokmi overených trikov je už podstatne ľahšie vytvoriť systematický sylabus. Ariadna pri prekračovaní hraníc medzi poznaným a ešte nejestvujúcim svetom prvkov zdôrazňuje kreativitu vo vytváraní novej metodiky učenia. Za svoje vlastné špecifikum považuje prácu s dychom: „Som v období, kedy si dávam dokopy poznatky pre vlastné spôsoby učenia. Posledné roky sa učím ako pracovať s dychom a ako formovať sekvencie vo vzťahu s dychovým rytmom. Tomuto sa vo vzdušnej akrobacii na svete venuje málokto. Učenie mojich žiakov správne dýchať mi prináša úplne nový rozmer v tom, ako sa dá k pohybu pristupovať.“

6. O vlastnom pohybovom centre

Snom Ariadny Vendelovej je správa poly-pohybového súboru vo vlastnom priestore, ktorý bude zahŕňať viaceré iné pohybové žánre nielen tanečného charakteru: „Už počas účasti v programe Escalator cez Creative Industry Košice som si počas rozhovorov s mentorom uvedomovala potrebu oddeliť moju vlastnú činnosť a kurz vzdušnej akrobacie, ktorý už štvrtý rok vedieme. Ten som sa rozhodla zastrešiť spoločným názvom La Lyra (Academy), zatiaľ čo moje vystúpenia a pohybové pôsobenie fungujú pod platformou Ariadnina niť. Toto bol výrazný posun v zadefinovaní si hranice medzi mojím vlastným priestorom s rolou performera a vedením kurzu.“ Ariadna sa momentálne nachádza na rezidencii v Prahe, kde vytvára svoje prvé sólové vystúpenie s francúzskou choreografkou Fred Deb. Po jej skončení bude taktiež súčasťou medzinárodného tímu počas ďalšej rezidencie v Dubline.

Chceš si vyskúšať ruský šplh a prepady hlavou nadol? Zapíš sa na SZUŠ, odbor vzdušná akrobacia. Chceš si pozrieť druh tanečného vystúpenia vo výške niekoľkých metrov? Sleduj fanpage Ariadny Vendelovej a blížiace sa vystúpenia. Chceš sa ubytovať v košických dizajnových izbách a spoznať mesto z lokálnej stránky? Bookni si izbu v Invisible Hotel.

doplňujúce foto: Martin Matula, Pierre E.R. Photographie

Mohlo by ťa zaujímať